måndag 9 september 2013

Hönsuppfödare

Jag älskar djur.
Jag vill att mina djur ska ha det bra.
För att de ska det så läser jag så mycket jag kan om djuren, och försöker följa de råd som finns.

Nyligen fick jag av en slump veta att en som jag har köpt kycklingar av har väldigt dåligt rykte.
Mycket prat på nätet finns kring personen och många är ganska hårda i sina omdömen.
Kritiken verkade ligga främst i att djuren var illa skötta, att de inte var färgrena (eller ens rasrena) samt att personen var allmänt okunnig.

Jag har handlat av personen vid ett par tillfällen, kycklingar, men inte sett hur djuren har det. De djur jag fick var fria från ohyra och såg friska ut. Men jag har haft en del dödsfall (vilket inte hänt med mina egenuppfödda kycklingar, men då har ju en höna vurmat för dem). Dessa dödsfall tog jag såklart på mig och det kan mycket väl ha berott på yttre omständigheter.
Huruvida kycklingarna är ras/färgrena vet jag ännu inte. De ska inte ingå i någon avelsgrupp så det spelar egentligen ingen roll. Jag köpte de kycklingarna som trivselhöns, det är inte någon av de sorterna jag egentligen håller på med.

Nu har jag i alla fall hittat två av raserna på min "måste ha" lista.
Till helgen kommer jag att få hem min efterlängtade dvärgfönix trio och även en svart dvärgsumatra höna med kycklingar, verkar det som.

Tjejen som säljer dem verkar profsig och har drömrasen onodagori (en hönras som, om jag förstått det rätt, inte ruggar och därför kan få extremt långa stjärtfjädrar).
Denna ras är dock inget för mig eftersom mina fåglar går fritt i viss terräng. Det skulle alltså vara lite bortkastat här.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar