söndag 15 september 2013

Två av drömraserna införskaffade

Idag har jag varit och hämtat mina Dvärgfönix.
En jättevacker silverfärgad tupp och två hönor, en i silver och en i guld.
Hönorna är också väldigt vackra, de har ganska lång stjärt vilket jag tycker är snyggt, och vacker täckning kring halsen.
Det här är verkligen superfina fåglar.
Jag visste inte så mycket om rasen tidigare, jag bara gillade hur de såg ut.
Nu har jag läst på lite, och förstår att den är ovanlig i Sverige.
Tjejen som sålde dem gav verkligen intryck av att ha koll och vara seriös.

Jag fick också svart dvärgsumatra på köpet.
Det blev en höna med tre kycklingar.
De var verkligen små, annars brukar ju dvärghöns tendera att bli lite för stora, men de här var verkligen petite.

Jag har fått min händige make att bygga en avdelning i det stora hönshuset, så att de får vara ifred.
Jag har ju tre könsmogna tuppar redan, och även om det är snälla raser, så vet man ju inte vad som händer.

Tanken är att ha tre olika avdelningar, så att jag kan avla på två raser samtidigt
Jag planerar att ta kycklingar på holländsk vithätta, sultan och nu även dvärgfönix, men eftersom jag också har tuppar av brahma och dvärgkochin så kan jag ju inte separera mer än två raser åt gången med tre gårdar.

Personligen skulle jag gärna avveckla några raser, men då är min man fäst vid dem, så det går inte.
Till på köpet letar jag efter en tupp till houdan hönan, så då blir det ju ytterligare testosteron.
Tur att vi har gott om plats!

Nu är det snart mörkt och dags att bära in de höns som inte hittat hem för kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar